4-8.12.2024 / Białystok

Cały ten materialny Świat

Cały ten materialny Świat

I kolejna recenzja – efekt naszych warsztatów dziennikarskich. Tym razem autorstwa Natalii Wróblewskiej!

 

Cały ten materialny Świat

 

Każdy chciałby odnaleźć sens istnienia. Nie każdy ma jednak ku temu możliwości, bo dziś możliwości – to pieniądze. Cień mamony nieodłącznie towarzyszy obrazom dziecięcych zabaw, animowanych perypetii i gatunkowych majstersztyków wyświetlanych w I bloku konkursowym „Cały ten świat”.

Amerykańska „Koszmarna Penny” to utrzymana w klimacie groteski historia nieudolnych porywaczy i dziewczynki, która jak się okazuje – ma większe jaja od nich. Mimo banalnego motywu okupu, film nie daje się złapać w sidła sztampy. Morderstwem z małych rączek czy niedoszłą śmiercią przez spalenie reżyser stara się nieustannie zaskakiwać widza. Oszołomiony zwrotami akcji odbiorca przymyka oko na drobne niedociągnięcia montażowe.

Niemiecki „Home” (W domu) jest klimatycznym obrazem o tęsknocie ojca i syna. Wychowujący się w małym miasteczku byłego Związku Radzieckiego Jurij żegna na naszych oczach ukochanego tatę, zmuszonego do wyjazdu za chlebem. Sceneria opuszczonych postsowieckich bloków i gra w piłkę na prymitywnym boisku tworzą refleksyjny klimat niewypowiedzianych znaczeń i skrywanej niezgody na rzeczywistość warunkowaną pieniędzmi.

W gangsterskich porachunkach forsa i życie są najważniejsze w hierarchii wartości, to oczywiste. Na ulicach Baltimore codziennie ginie kilku młodych chłopaków zamieszanych w szemrane interesy. Jednym ze świadków takiej śmierci jest Dexter – bohater „Plasteliny z Baltimore”. Jego historia nie stanowi wyjątku od reguły. W przeciwieństwie do animacji, która wyróżnia się na tle innych plastelinowych produkcji. Sposób wykonania postaci babci Dextera, scenografia amerykańskiego blokowiska i dbałość o detal – jak w scenie smażenia naleśników – sprawiają, że widz potakuje z uznaniem.

„Masa ludzka” Gabriela Gaucheta przedstawia znerwicowanego 55-latka, który spóźnił się na spotkanie w urzędzie pracy. Konsekwencje pozornie błahej niesubordynacji mogą być dla mężczyzny wyrokiem, bowiem odcięcie zasiłku oznacza fizyczną lub moralną śmierć. Trzymający w napięciu 17-minutowy thriller niewątpliwie zasługuje na uznanie za perfekcję wykonania i wyraziste przesłanie.

Punktem wspólnym prezentowanych filmów jest ludzka potrzeba posiadania pieniędzy, które są niezbędnym budulcem życia. By utrzymać ciężarną dziewczynę, porywamy dla okupu. W celu zapewnienia bliskim godnego bytu, opuszczamy kochającą rodzinę. Okradamy, zabijamy i dajemy się upokorzyć, żeby przetrwać. Pieniądz stał się panem naszego losu, a my jesteśmy bezbronni w nierównej walce o suwerenność. Bez znaczenia jest pochodzenie i status społeczny, kiedy każdy uprawia wyścig za szeleszczącym, pewnym jutrem.

Natalia Wróblewska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *