4-8.12.2024 / Białystok

Czas na przedstawienie Młodego Jury!

Czas na przedstawienie Młodego Jury!

Młode Jury wybierze najlepszy film spośród filmów biorących udział w polskich konkursach 18. edycji ŻUBROFFKI. Jurorzy poznają także tajniki krytyki filmowej, a zdradzi im je krytyk filmowy Sebastian Smoliński!

Sebastian Smoliński / przewodniczący jury
Krytyk filmowy, amerykanista, wykładowca UW i IS PAN w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu historii i analizy filmu. Współtwórca Timeless Film Festival Warsaw. Regularnie publikuje w „EKRANach”, „Tygodniku Powszechnym” i „Kwartalniku Filmowym”, jest stałym gościem programu „Kino Mówi” w Ale Kino+. Z Michałem Oleszczykiem prowadzi anglojęzyczny podcast „Foreign Correspondents: Deeper into Hitchcock”, pisał o klasyce kina dla Vogue.pl. Stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej (w 2020 roku prowadził zajęcia o polskim kinie na Cleveland State University), współpracownik Festiwalu Nowe Horyzonty, zwycięzca Konkursu im. Krzysztofa Mętraka (2017). Współautor prac zbiorowych z zakresu historii kina: hiszpańskojęzycznej monografii „La doble vida de Krzysztof Kieślowski”, „Kina afroamerykańskiego” oraz „David Lynch. Polskie spojrzenia”. Przygotowuje rozprawę doktorską w Ośrodku Studiów Amerykańskich.

Olga Sorkowska
Studentka II roku socjologii na Uniwersytecie w Białymstoku. Była drużynowa gromady zuchowej w Związku Harcerstwa Polskiego. Zainteresowania: polityka w Polsce, książki i filmy kryminalne oraz historie typu true-crime. Najlepsze filmy, jakie ostatnio obejrzała to: „Filip” (2022) i „Dzień Matki” (2023).

Maria Czajkowska
Studentka V roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Pasjonatka książek, historii, kina i natury. Wolontariuszka tegorocznej edycji Festiwalu Filmu i Sztuki „Dwa Brzegi” w Kazimierzu Dolnym. Aktualnie jej filmowe zainteresowania krążą głównie między abstrakcją i absurdem rodem z filmów Barei i Monty Pythona a kameralnymi opowieściami o relacjach między dwojgiem ludzi. Uwielbia spędzać czas z bliskimi ludźmi, odwiedzać kina studyjne, spacerować z aparatem i zwiedzać stare budynki.

Borys Porowski
Student Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Od lat pasjonuje się teatrem, filmem, także twórczym pisaniem. Miłośnik kotów. Wolne dni spędza jeżdżąc motocyklem.

 

Krytyka filmowa, czyli jak dokarmiać swoją kinofilię?
Czy dla kinomana może być coś bardziej ekscytującego od samego oglądania filmów? Zdarza się, że jest to pisanie i rozmawianie o nich po wspólnym seansie. Podczas warsztatów zostaną omówione różne formy krytyki filmowej, a uczestnicy zastanowią się, do czego są dzisiaj w ogóle potrzebne. Jak pisać o filmach, by zbliżyć się do ich istoty i nie utracić kontaktu z czytelnikiem? Czy krytyczka powinna znać historię światowego kina? Jak mówić o reżyserach i aktorach w zajmujący sposób? I wreszcie: czy uprawianie krytyki filmowej może być sposobem na pogłębienie osobistej przygody z kinem? Wspólna burza mózgów pozwoli również zastanowić się, jak rozwijać swoją pasję po obu stronach kamery i jak warto się do tego zabrać na początku zawodowej ścieżki.