Bułgarski film „NINA” Hristo Simeonova zdobył GRAND PRIX 15. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA!
W Białymstoku zakończył się 15. Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA. Termin festiwalu, który zawsze odbywa się w grudniu, z powodu pandemii został przesunięty o pół roku i odbył się w terminie 9-13 czerwca 2021.
Tegoroczna edycja po raz pierwszy odbyła się w wersji hybrydowej – widzowie mogli bezpłatnie obejrzeć wszystkie filmy konkursowe stacjonarnie (w kinie Forum i klubie Fama) a także online, za pośrednictwem platformy MOJEeKINO.pl.
W 8 konkursach ŻUBROFFKI o nagrody walczyło 126 filmów wyselekcjonowanych spośród ponad 3,5 tysiąca zgłoszeń z całego świata.
Jury Główne w składzie: Małgorzata Goliszewska, Ewa Borysewicz, Piotr Dylewski, Ville Jankeri i Matej Bobrik przyznało następujące nagrody:
GRAND PRIX Festiwalu ŻUBROFFKA 2021 – Nagrodę Dyrektora Białostockiego Ośrodka Kultury w wysokości 12 000 zł otrzymał film NINA reż. Hristo Simeonov, Bułgaria 2019!
Bohaterka filmu, trzynastoletnia Nina czuje się uwięziona w relacji z apodyktycznym Vasilem, przygotowującym ją do roli kieszonkowca w Hiszpanii. Są dni, gdy jest już prawie gotowa, by się od niego uwolnić.
Uzasadnienie Jury: „Całe Jury zakochało się w tym wspaniale zrealizowanym filmie! Młoda i obiecująca główna aktorka wykazała się, więc kiedy następnym razem ktoś nas okradnie, to będziemy czuć się lepiej, myśląc, że może to ona”.
I Nagrodę w konkursie międzynarodowym OKNO NA WSCHÓD w wysokości 3.000 zł otrzymał film DEEP LOVE / KOHANNIA reż. Mykyta Lyskov, Ukraina 2019
Uzasadnienie Jury: „Za tragikomiczny, absurdalny splot sytuacji i postaci oraz frapującą diagnozę społeczeństwa postkomunistycznego”.
Wyróżnienie w konkursie międzynarodowym OKNO NA WSCHÓD otrzymał film HISTORY OF CIVILIZATION reż. Zhannat Alshanova, Kazachstan 2020
Uzasadnienie Jury: Mały klejnot ŻUBROFFKOWEJ selekcji opowiadający wzruszającą historię o tym, co zostawiamy za sobą emigrując. Subtelna narracja, genialne aktorstwo i piękne zdjęcia!
I Nagrodę w konkursie międzynarodowym CAŁY TEN ŚWIAT w wysokości 3.000 zł otrzymał film NO VACANCY / NO HAY LUGAR reż. Daniel Katz, Argentyna 2019
Uzasadnienie Jury: „Za przypadkowe i ważne słowa w świecie, w którym brakuje dialogu między ojcem i synem”.
Wyróżnienie w konkursie międzynarodowym CAŁY TEN ŚWIAT otrzymał film SOUVENIR SOUVENIR reż. Bastien Dubois, Francja 2020
Uzasadnienie Jury: „Mocny animowany dokument o francuskiej wojnie w Algierii. Dobrze napisana prawdziwa historia ze wspaniałą mieszanką technik animacji”.
I Nagrodę w konkursie polskim ANIMACJA.PL w wysokości 3.000 zł otrzymał film JESTEM TUTAJ / I’M HERE reż. Julia Orlik, Polska 2020
Uzasadnienie Jury: „Doceniamy poruszenie przez młodą twórczynię najtrudniejszego z tematów w sposób mądry, ciepły i łagodny, a jednocześnie surowy, prosty i oszczędny w swojej formie. Dziękujemy za przypomnienie nam, że najcenniejszym co możemy sobie nawzajem jako istoty ludzkie dać, jest po prostu czysta obecność”.
Wyróżnienie w konkursie polskim ANIMACJA.PL otrzymał film WE HAVE ONE HEART reż. Katarzyna Warzecha, Polska 2020
Uzasadnienie Jury: „Za opowiedzenie historii zapisanej między literami listów w sposoby świeży, autorski i uniwersalny. Za wyjątkowe połączenie dokumentu z animacją, które chwyciło za nasze serca”.
I Nagrodę w konkursie polskim FABUŁA.PL w wysokości 3.000 zł otrzymał film DALEJ JEST DZIEŃ / BEYOND IS THE DAY reż. Damian Kocur, Polska 2020
Uzasadnienie Jury: “Za przypomnienie, że bliskość można znaleźć wszędzie”.
I Nagrodę w konkursie polskim DOKUMENT.PL w wysokości 3.000 zł otrzymał film TROCHĘ RAJU / A LITTLE BIT OF PARADISE reż. Andrzej Cichocki, Polska 2020
Uzasadnienie Jury: „Za wrażliwość autora w odnalezieniu piękna tam, gdzie zazwyczaj go nie dostrzegamy”.
Wyróżnienie w konkursie polskim DOKUMENT.PL otrzymał film OPOWIEŚĆ O DWÓCH SIOSTRACH / A TALE OF TWO SISTERS reż. Jakub Prysak, Polska 2020
Uzasadnienie Jury: „Za wnikliwą obserwację małych spraw, o pięknie których często zapominamy. Za historie o pozornie wielkich różnicach i o sile siostrzanej miłości”.
Nagrodę za Najlepszy Dokument (3.000 zł) otrzymał film JUST A GUY reż. Shoko Hara, Niemcy 2020
Uzasadnienie Jury: „Hipnotyzująca wizualnie opowieść pełna dzikiej wyobraźni, a jednak opowiadająca o świecie jak najbardziej prawdziwym i zatrważającym w swojej autentyczności. Odwaga i kreatywność reżyserki oraz otwartość jej bohaterek pozwala widzowi poszerzyć granice empatii i zrozumienia, przypominając o tym że u podstaw wszelkich ludzkich działań leży po prostu potrzeba bycia kochanym”.
Nagrodę za Najlepszą Fabułę (3.000 zł) otrzymał film DUMMY / ATKURIMAS reż. Laurynas Bareiša, Litwa 2020
Uzasadnienie Jury: „Za misterne wykreowanie pozornie odartej z emocji sytuacji, poprzez którą doświadczamy banalności zła”.
Nagrodę za Najlepszą Animację (3.000 zł) otrzymał film TO THE DUSTY SEA / A LA MER POUSSIERE reż. Héloise Ferlay, Francja 2020
Uzasadnienie Jury: Ta poruszająca animacja wyróżniła się we wszystkich sekcjach swoim stylem i samym podejściem do animacji.
Nagrodę za Najlepsze Zdjęcia (3.000 zł) otrzymał film SING FOR US / ZAZPÍVEJ reż. Terézia Halamová, zdjęcia: Lubomír Ballek, Czechy 2020
Uzasadnienie Jury: „Za wypełnienie każdego ujęcia magiczną energią dojrzewania. Za przypomnienie uczuć związanych z pierwszym zauroczeniem”.
Nagrodę za Najlepszą Muzykę (3.000 zł) otrzymał film POSTCARDS FROM THE END OF THE WORLD reż. Konstantinos Antonopoulos, autor muzyki: Larry Gus, Grecja 2019
Uzasadnienie Jury: „Wspaniały film, który w tym samym czasie zachęca cię do spędzenia wakacji na plaży i totalnie do tego zniechęca. Zabawny i przemyślany.”
Jury konkursu NA SKRAJU – eksperyment i wideoart w składzie: Olga Bobrowska, Piotr Mirski i Post Brothers przyznało następujące nagrody:
I Nagrodę w wysokości 3.000 zł otrzymał film SHIVERING WALL reż. Tseng Yu Chin, Tajwan 2019
Uzasadnienie Jury: W odpowiedzi na specyfikę programu „On The Edge” szukaliśmy dzieła wykraczającego poza media wideo, testując jednocześnie jego parametry, kody i konwencje. I znaleźliśmy ten, który zadaje pytania dotyczące zgody, wolnej woli i hedonizmu, jednocześnie budując bardzo hipnotyzujące kinowe doznania z doskonałym połączeniem nieruchomych obrazów i echem utraconej witalności. Za sprowokowanie myśli o zombifikizacji tożsamości zbiorowej.
Wyróżnienie otrzymał film MY GALACTIC TWIN GALACTION reż. Sasha Svirsky, Rosja 2020
Uzasadnienie Jury: Zabawna konwencja roboczej wersji, która kpi z samej idei narracji, okazuje się dostarczać złożonego, ale bezpretensjonalnego, filozoficznego stylu swobodnego poruszania się w zmieniającej się rzeczywistości, rozszerzając lub zmniejszając własne postrzeganie siebie.
Nagrodę w konkursie Music video w wysokości 3.000 zł, przyznaną głosami publiczności otrzymał wideoklip PINK NOISE: TOO HOT reż. Kim Chapiron, Francja 2019
Nagrody w konkursie KIDS w wysokości 3.000 zł – przyznane przez młodych widzów – otrzymały filmy w trzech kategoriach:
Nagrodę KIDS 6+ (3.000 zł) otrzymał film HE reż. Katarzyna Radecka, Polska 2019
Nagrodę KIDS 10+ (3.000 zł) otrzymał film DREAM STORE / SKLEP Z MARZENIAMI reż. Paweł Olearczyk, Polska 2020
Nagrodę KIDS 13+ (3.000 zł) otrzymał film ROBERTO reż. Carmen Córdoba González, Hiszpania 2020
NAGRODĘ DZIKIEGO ŻUBRA – NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI w wysokości 7.000 zł, ufundowaną przez firmę DrTusz otrzymał film OPOWIEŚĆ O DWÓCH SIOSTRACH / A TALE OF TWO SISTERS reż. Jakub Prysak, Polska 2020
Młode Jury w składzie: Diana Dąbrowska (przewodnicząca Jury), Gabriela Rybołowicz, Magdalena Alifier i Maja Cieślak przyznało następujące nagrody:
Nagrodę w konkursach polskich (ANIMACJA.PL, FABUŁA.PL, DOKUMENT.PL) w wysokości 3.000 zł otrzymał film DALEJ JEST DZIEŃ / BEYOND IS THE DAY reż. Damian Kocur, Polska
Uzasadnienie Jury: Za wnikliwy i poruszający portret ludzkiej samotności, uzyskany minimalizmem środków filmowych. Na pograniczu fabuły i dokumentu, reżyser znalazł miejsce dla najważniejszego – autentyczności.
Wyróżnienie w konkursach polskich (ANIMACJA.PL, FABUŁA.PL, DOKUMENT.PL) otrzymał film WŁASNE ŚMIECI / YOUR OWN BULLSHIT reż. Daria Kopiec, Polska
Uzasadnienie Jury: Animacja Darii Kopiec poruszyła nas swoją żywiołowością, humorem i surrealizmem rodem z filmów Charliego Kaufmana. Uzyskana za sprawą różnych technik i głosów stylistyczna polifonia pozwala w pełni się zanurzyć w wykreowanym przez twórczynię świecie – świecie bardzo nam bliskim.
Jury dziennikarzy zagranicznych w składzie: Marta Bałaga, Matej Sotník i Alin Ludu Dumbravă przyznało nagrodę dla najlepszego filmu polskiego (spośród filmów biorących udział w konkursach ANIMACJA.PL, FABUŁA.PL, DOKUMENT.PL):
Nagrodę w wysokości 3.000 zł otrzymał film ZEPSUTA GŁOWA / BROKEN HEAD reż. Maciej Jankowski, Polska
Uzasadnienie Jury: Za serdeczne podejście do swojego bohatera. Za znalezienie odkupienia i nieoczekiwanego poczucia humoru w miejscu, które może wydawać się pozbawionym nadziei.
Wyróżnienie otrzymał film JESTEM TUTAJ / I’M HERE reż. Julia Orlik, Polska
Uzasadnienie Jury: Za wyprowadzenie prawdziwie emocjonalnego ciosu za pomocą najprostszych środków!
Jury polskich dziennikarzy w składzie: Adriana Prodeus, Paweł Mączewski i Grzegorz Brzozowski przyznało nagrodę dla najlepszego filmu zagranicznego (spośród filmów biorących udział w konkursach OKNO NA WSCHÓD lub CAŁY TEN ŚWIAT):
Nagrodę w wysokości 3.000 zł otrzymał film JUST A GUY reż. Shoko Hara, Niemcy 2020
Uzasadnienie Jury: Za stworzenie widzom możliwości zrozumienia punktu widzenia kobiet zafascynowanych złem przy użyciu złożonych technik animacji połączonych z dokumentem.
Wyróżnienie otrzymał film DEEP LOVE / KOHANNIA reż. Mykyta Lyskov, Ukraina 2019
Uzasadnienie Jury: Za żywiołową ekspresję i erudycję w ukazaniu przemian społeczno-politycznych na Ukrainie. Za odkrycie erotyzmu w najmniej spodziewanych sytuacjach
NAGRODA NEW EUROPE TALENT AWARD – wyjazd na festiwal filmowy w Berlinale dla najbardziej obiecującego twórcy z Europy Środkowej i Wschodniej ufundowany przez New Europe Film Sales otrzymała Terézia Halamová za film SING FOR US / ZAZPÍVEJ, Czechy 2020
Gratulujemy wszystkim nagrodzonym i wyróżnionym!
Organizatorem festiwalu jest Białostocki Ośrodek Kultury – DKF „GAG”.
Wydarzenie zostało zrealizowane z dotacji Miasta Białegostoku, odbyło się także dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.