5-9.12.2018 / Białystok

Otwarcie Festiwalu: Forest Swords (UK) na żywo do „Upadku domu Usherów”

Rozpoczęcie: 5 grudnia 2018 20:30
Zakończenie: 5 grudnia 2018 22:15
Kategoria: Otwarcie Festiwalu
Lokalizacja: Kino Forum

Otwarcie Festiwalu: Forest Swords (UK) na żywo do „Upadku domu Usherów”

Tegoroczne otwarcie Festiwalu ŻUBROFFKA uświetni legendarny brytyjski producent Forest Swords, który zagra na żywo do poetyckiego filmu grozy Jeana Epsteina i Luisa Buñuela „Upadek domu Usherów”!

5 grudnia 2018, godz. 20:30
Kino Forum, ul. Legionowa 5
bilet: 30 zł – do kupienia w kasie kina Forum i online: https://bilety.bok.bialystok.pl/

Rozpoczynanie ŻUBROFFKI spektakularnym miksem filmowo-muzycznym to już tradycja naszego festiwalu! W tym roku, legendarny brytyjski producent Forest Swords zagra na żywo do poetyckiego filmu grozy Jeana Epsteina i Luisa Buñuela „Upadek domu Usherów”!
Słynący z nowoczesnych brzmień Brytyjczyk, łączący w swej twórczości fascynację zarówno muzycznym antykiem, jak i przyszłością, zmierzy się z obrazem uznawanym za czołowe dzieło awangardowego impresjonizmu filmowego. Oniryczną atmosferę filmu, inspirowanego nowelą Edgara Allana Poe, wzmocni nie tylko specyficzny rytm montażu czy trickowe zdjęcia, deformujące kształty i wymiary rzeczywistości, ale także generowana przez artystę na żywo muzyka!

Forest Swords
Brytyjski producent Matthew Barnes, znany jako Forest Swords, tworzy wyjątkową mieszankę postrzępionego hip-hopu, R&B bitów, zapętlonych gitar i sampli. W jego sugestywnej i emocjonalnej muzyce odbija się majestatyczny krajobraz półwyspu Wirral (gdzie mieszka): rzeka, wybrzeże i lasy oraz wszystkie zapadające w pamięć melodie z godnego pozazdroszczenia popowego dziedzictwa pobliskiego Liverpoolu. Forest Swords ma za sobą wiele ważnych projektów, m.in. performans muzyczno-taneczny „Shrine”, ścieżkę dźwiękową do gry „Assassin’s Creed” czy współpracę z legendarną grupą Massive Attack! Jego debiutancka EP-ka „Dagger Paths” została okrzyknięta albumem roku przez „FACT Magazine”. Album „Compassion” wydany przez Barnesa w 2017 roku, potwierdził jego pozycję jako jednego z najważniejszych producentów współczesnej muzyki elektronicznej Wielkiej Brytanii.
Album nawiązuje do debiutanckiego „Engravings” i porusza temat współczesnego, niestabilnego świata. Swoją historię transformuje w wyjątkową paletę nieoczywistych dźwięków. Barnes poszukuje balansu między ekstazą i frustracją, a także poczuciem upływu czasu, rodzącym ciąg wzruszeń. „Od chwili, gdy zacząłem pracę nad nowym albumem, starałem się dostrzec jakiekolwiek światełko w tunelu. Zdałem sobie sprawę, że istnieje rodzaj swoistej mocy w kreowaniu czegoś swojego. Inspirują mnie nowe drogi komunikacji międzyludzkiej i myśl nad rozwojem kanałów wymiany idei. Ekscytuje mnie poszukiwanie elastycznych form ekspresji i komunikacji językowej w kontekście przyszłości”.
Muzyka na tej płycie to poszukiwanie harmonii pośród skrajnych emocji i zjawisk. Album z jednej strony wciąga swoją konsekwencją, by po chwili wybijać z rytmu, rozpadać się, a następnie ponownie łączyć w spójną całość. Przez umyślne i zręczne godzenie technik cyfrowych i analogowych artysta nie pozwala sobie na określenie wprost tego, co nowe, co stare, co sztuczne, a co naturalne.

http://www.forestswords.co.uk/
https://www.facebook.com/forestswords

 

„Upadek domu Usherów”
(Francja/USA 1928, 63’)
reż. Jean Epstein
scen. Jean Epstein i Luis Buñuel

Poetycki film grozy, najznakomitsze osiągnięcie tego gatunku w historii kina! Historia zaczyna się w chwili przybycia głównego bohatera Allana do zamku przyjaciela Rodericka Ushera, gdzie dowiaduje się o dziwnych chorobach mieszkańców. Pan Usher jest apatyczny, a jego żona zapadła na nieznaną i tajemniczą dolegliwość, która sprawia, że z każdym dniem staje się coraz słabsza. Wkrótce okazuje się, że postęp choroby pięknej Madeleine w niezrozumiały sposób zależy od malowanego przez jej męża obrazu. Każde pociągnięcie pędzla sprawia, że życie z niej uchodzi. Zaprzyjaźniony lekarz i Allan są naocznymi świadkami dramatu, na który nie mogą znaleźć logicznego wytłumaczenia.
Film, poza próbą zmierzenia się z mistrzowską poetyką Edgara Allana Poe, był podsumowaniem eksperymentów reżysera z montażem poetyckiego obrazu. Dzięki zabiegom technicznym (zdjęcia zwolnione, nakładane i trickowe), film nabiera niepowtarzalnego charakteru ekranowego poematu. Epstein podsumowuje tutaj własne poszukiwania w dziedzinie środków wyrazu awangardowego impresjonizmu.