4-8.12.2024 / Białystok

17. Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA

17. Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA

Zacznij tam, gdzie jesteś. Użyj tego, co masz. Rób co możesz.
Arthur Ashe, amerykański tenisista i pierwszy Afroamerykanin, który wygrał trzy wielkoszlemowe turnieje

Zbliża się 17. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA (6-10.12.2023) i w związku z tym mamy kilka refleksji.
DNA naszego Festiwalu przez minione lata nie zmieniło się – robimy wszystko, aby być imprezą otwartą i bez granic, szanującą odmienność i różnorodność, miejscem spotkań twórców szczerych, z poczuciem humoru oraz troszczących się o naturę i naszą planetę. Czasami jednak zastanawiamy się, czy to wystarcza…

W 2023 roku, w świecie, który nie próbuje nawet na chwilę zwolnić ani się uspokoić, chcemy dowieść i przekonać Was, że „small things matter”! Wierzymy bowiem, że – mimo wszystko – małymi kroczkami można zmienić świat. Że wspólnie, „uzbrojeni” w optymizm, upór i cierpliwość, możemy osiągnąć wielkie rzeczy, a drobiazgi mogą uczynić prawdziwą różnicę. Nawet jeśli takie myślenie wydaje się naiwne, trudno nie dostrzec, że wielkie i głośne idee, plany czy rewolucje często nie przynoszą pokładanych w nich nadziei, przynoszą za to rozczarowanie.
Potrzebna jest nam więc oddolna, cicha rewolucja – stańmy się setką, tysiącem, milionem kropel, które w końcu wydrążą skałę w słusznej sprawie. Być może to jedyna droga, by tu i teraz mieć realny wpływ na nasze życie i świat. I taki jest nasz plan na dziś!

Do stworzenia czołówki oraz głównego projektu graficznego tegorocznego festiwalu zaprosiliśmy Natę Metlukh, zaś identyfikację wizualną w oparciu o jej koncepcję przygotowała graficzka Izabela Sroka.

Nata Metlukh to urodzona w Ukrainie, a dziś mieszkająca i tworząca w Kalifornii animatorka, absolwentka m.in. Szkoły Filmowej w Vancouver w Kanadzie oraz Estońskiej Akademii Sztuk, gdzie studiowała pod kierunkiem samego mistrza Priita Pärna! Nata wykorzystuje technikę animacji cyfrowej, by tworzyć angażujące wizualnie, oparte na charakterystycznych postaciach prace. Historie, które opowiada, opierają się na koncepcjach absurdu i defamiliaryzacji, pokazują też inne, świeże spojrzenie na elementy codzienności, co doceniono na najważniejszych międzynarodowych festiwalach animacji filmowej.