4-8.12.2024 / Białystok

Konkurs NA SKRAJU

Rozpoczęcie: 7 grudnia 2023 18:30
Zakończenie: 7 grudnia 2023 20:00

Konkurs NA SKRAJU

Konkurs z pogranicza eksperymentu i wideo-artu NA SKRAJU

7.12.2023, 18:30
Galeria Arsenał – elektrownia, ul. Elektryczna 13 (od Świętojańskiej)
wstęp wolny

Konkurs na najlepszy film z pogranicza eksperymentu oraz wideoartu skierowany do polskich i zagranicznych twórców amatorów, niezależnych i studentów

Poznajcie Jury konkursu NA SKRAJU!

 

SOLILOQUIUM
reżyserka: Karolina Monwid-Olechnowicz
zdjęcia: Karolina Monwid-Olechnowicz
muzyka: Szymon Orłowski
Polska, 2022, 11’

Nie zauważamy własnych myśli ot tak, na co dzień – są nienamacalne, a do tego stapiają się z naszym „ja” i udają, że są jego głosem.
Siła uważności i manipulacji – przebłyski strumienia świadomości.
Wizualny portret mowy wewnętrznej człowieka, płynących niczym rzeka myśli z intencją poszukiwania prawdy.
Mikroskopijny wgląd w potęgę ludzkich myśli balansujących na granicy w nieokreślonej czasoprzestrzeni – odrębnym uniwersum, jakim jest nasza psyche.
Alfabet odczuć, skojarzeń, lęków, wspomnień… obezwładniających nasz umysł, od których nigdy nie uciekniemy. To od nas zależy jaki nadamy im kierunek.
Chodzi o wytworzenie strumienia świadomości i sprawdzenie, dokąd wiedzie.

DAS FEINE ZIRPEN EINER DUNKELZIFFER
SILENT CHIRPING OF INVISIBLE DIGTS
reżyserka: Vera Sebert
zdjęcia: Vera Sebert
muzyka: Thelonious Hamel
Austria, Niemcy, 2023, 10’11’’

Niczym pojedyncza klatka filmowa, owady migają przez ułamek sekundy, by natychmiast ponownie zniknąć z pola widzenia. Pomiędzy migoczącymi fragmentami ich ciał film ukazuje nieokreślone puste przestrzenie. Co można zobaczyć, gdy brakuje znajomych filtrów widzenia i związanych z nimi narracji?

LE MAL DES ARDENTS
ARDENT OTHER
reżyserka: Alice Brygo
zdjęcia: Alice Brygo
muzyka: Fatma Pneumonia, Paul Lajus
Francja, 2023, 16’

Oszołomiony tłum stoi w obliczu pożaru.
Zagrożenie nie ma nazwy, rozprzestrzenia się rozproszona udręka.
Strach musi zostać wyczarowany, ogień musi zostać zamieniony w znak.

ASTERIÓN
reżyser: Francesco Montagner
zdjęcia: Michal Babinec
Czechy, Słowacja, 2022, 15’6’’

W palącym słońcu samotny byk czeka niestrudzenie, podczas gdy mężczyzna skacze głęboko w najciemniejsze wody swojej osobowości, próbując pokonać śmierć.
W tym niemym wizualnym poemacie masywne ciało byka pojawia się na stole skrupulatnego taksydermisty, który zmarł w gorącym słońcu na środku areny walk byków. Pracując z ciałem nieokiełznanego zwierzęcia, mężczyzna przechodzi wewnętrzną przemianę i znajduje w jego skórze sposób na poradzenie sobie z własną śmiertelnością i przemijalnością życia.

JEAN-PAUL GROOVE: BABOON
reżyser: Simon Breeveld
zdjęcia: Simon Breeveld
muzyka: Jean-Paul Groove
Belgia, 2023, 4’52’’

Pierre, młody brukselski wąsacz, wędruje po swoim mieście i zbyt często natyka się na dziwne stworzenie.

FANTOOMWIJK
reżyser: Ravi Sandberg
zdjęcia: Sjors Mosman, Ravi Sandberg
Holandia, 2023, 14’20’’

Pilny, niepokojący i eksperymentalny film o dzielnicy Tweebosbuurt w Rotterdamie. Dzielnica została wyburzona na rzecz luksusowych budynków mieszkalnych, a mieszkańcy – zmuszeni do opuszczenia swoich domów. Dzięki zastosowaniu różnych stylów filmowania, takich jak podczerwień i ujęcia z drona, widz nieustannie przeskakuje między przeciwnymi perspektywami – między systemem a tymi, których on dotyka.
„Fantoomwijk” oddaje głos eksmitowanym mieszkańcom dzielnicy, która niegdyś była tętniącą życiem częścią miasta. Trzymający w napięciu film krótkometrażowy o ludzkich kosztach rozwoju miast, reprezentujący globalną kwestię gentryfikacji w dużych miastach.

SJETI SE KAKO SAM JAHALA BIJELOG KONJA
REMEMBER HOW I USED TO RIDE A WHITE HORSE
reżyserzy: Ivana Bosnjak Volda, Thomas Johnson Volda
zdjęcia: Ivan Slipcevic
muzyka: Hrvoje Niksic
Chorwacja, 2022, 9’57’’

Kelnerka wykonuje swoje codzienne obowiązki, podając kawę i jednocześnie myśląc o ucieczce od rzeczywistości. Kostiumograf nieustannie nagrywa i wsłuchuje się w otaczające go dźwięki kawiarni i jest całkowicie zafiksowany na tym zadaniu. Apatia jest stanem, który prowadzi świadomość do stagnacji, ale czy którekolwiek z nich zdaje sobie sprawę, że sami są przykładami tego stanu?